Få det bedste ud af koege.dk med den nyeste version af Firefox, Google Chrome, Internet Explorer eller Safari.

Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside.

Læs om vores cookiepolitik

Ja tak til cookies eller nej tak til cookies

Digitale borgere sænker ventetiden i ny Borgerbetjening

100 dage efter åbningen har Køge Kommunes nye Borgerbetjening sænket ventetiden og skruet op for brugervenligheden. Den kortere ventetid har forskellige årsager, en af dem er, at borgerne er gode til at bruge de digitale løsninger.

06.10.17
Der er blevet kortere ventetid i Køge Kommunes nye borgerbetjening. Borgere, der har brug for hjælp, venter i snit mere end 5 minutter kortere, end sidste år ved samme tid. Den hurtigere betjening skyldes flere ting, men at borgerne er blevet bedre til at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger kan være en af årsagerne.

I den nye Borgerbetjening er der fokus på sammenspillet med de digitale services, og mange henvendelser kan i dag klares bag skærmen. Pladsanvisning, flytning og nyt sundhedskort med mere kan ordnes på nettet hjemmefra, og i det nye selvbetjeningsområde kan borgerne møde op, hvis de har brug for hjælp til at bruge de digitale services. 

Fredag den 6. oktober er det 100 dage siden Borgerbetjeningen åbnede. Her har Køge Kommune samlet Jobcentret og Familiecentret, der før var placeret på andre adresser. Med ombygningen skaber Køge Kommune én indgang for kommunens borgere, der tidligere har skulle besøge flere adresser for at få klaret deres sager. Visionen er at gøre borgernes møde med kommunen nemmere og mere direkte. 

”Vi kan allerede se en lille forbedring i ventetiden og håber, at vi kan fortsætte den trend. Vi ved nemlig, at det betyder meget for vores borgere, hvor lang tid de skal vente, før de bliver betjent. Men ventetid er ikke vores eneste fokus. Borgerne skal lære at bruge den nye kulisse, og vi skal fortsætte med at justere i rammerne, så mødet mellem borger og sagsbehandler bliver så smidigt som muligt,” siger Rikke Skram-Skuldbøl, der er chef for Borgerbetjeningen, og tilføjer: ”Men det er ikke sikkert, at du som borger overhovedet behøver møde op. I dag kan mange henvendelser nemlig klares fra vores hjemmeside”.

En gennemgribende ombygning af lokalerne har skabt rammer, der kan rumme de mange forskellige typer henvendelser. Borgerbetjeningen er inddelt i fem områder, der med farvede møbler og vægge er nemme at genkende. Det skal gøre det lettere at finde til rette venteområde inden mødet. 

Det handler om borgerne

Ved åbningen i juni fyldte Køge Bibliotekerne en elefantreol i det centrale venteområde med børnebøger. Elefanten, iPads og et akvarie fuld af fisk skal gøre ventetiden nemmere for besøgende børnefamilier. Og borgerne lægger mærke til de nye rammer:

”Man føler sig godt modtaget ved indgangen og bliver vist det rigtige sted hen, og så er det dejligt, der er mere plads og mere luft i den nye Borgerbetjening.” fortæller Kirsten Hansen, der besøger Borgerbetjeningen i starten af oktober. 

I Borgerbetjeningen har den gode plads et klart formål. Med ekstra afstand mellem skranke og venteområde øges diskretionen, så borgerens ærinde ikke bliver et anliggende for resten af de besøgende. 

Det er ikke alle områder, hvor digital selvbetjening kan erstatte det fysiske møde i Borgerbetjeningen. Ved nyt pas skal bestillingen foregå på nettet, men borgerne må møde op for at hente deres nye rejsekammerat. Den digitale bestilling letter ekspeditionen for borgerservice, og borgerne i Køge Kommune er allerede gode til at bruge denne service. Siden åbningen har over 900 borgere nemlig bestilt tid til nyt pas. Og fra mandag den 9. oktober 2017 skal alle borgere bestille tid til pas på nettet, inden de møder op i Borgerbetjeningen.

Pressekontakt

Rikke Skram-Skuldbøl, chef for Borgerbetjeningen, 28 79 21 20

Fakta

• Køge Kommunes nye Borgerbetjening åbnede på Køge Rådhus den 27. juli 2017
• Siden åbningen har Borgerbetjeningen haft mere end 8000 besøg
• Tal fra Borgerbetjeningens køsystem viser, at den gennemsnitlige ventetid er faldet med mere end fem minutter i forhold til samme periode året før.
• Borgerbetjeningen er indrettet med fem venteområder for besøgende til henholdsvis: Familiecenteret, Jobcenteret, Borgerservice, digital selvbetjening og det fælles mødecenter.
• På koege.dk kan du finde vej til en lang række selvbetjeningsløsninger blandt andet: byggetilladelse, udvidet helbredstillæg for ældre, ændring af affaldsordning, beboerindskudslån, anmeldelse af rotter, separation og skilsmisse, erklæring om skifte ved død, pladsanvisning, skoleindskrivning, flytning, anmeldelse af udrejse i over seks måneder, anmeldelse af arrangementer på veje, stier og pladser, ansøgning om hjælpemiddel, skift af læge, nyt sundhedskort og sygedagpenge. 


Opdateret af Køge Kommune 06.10.17