Få det bedste ud af koege.dk med den nyeste version af Firefox, Google Chrome, Internet Explorer eller Safari.

Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside.

Læs om vores cookiepolitik

Ja tak til cookies eller nej tak til cookies

Tricktyve udgiver sig som kommunale medarbejdere

Januar har indtil nu budt på to tilfælde af tricktyve, der udgiver sig for at være enten medarbejdere i Køge Kommune, eller en af kommunens private leverandører. I et tilfælde er det lykkedes at få adgang til et hjem. Køge Kommune beder ældre, der modtager hjemmehjælp, om at være ekstra påpasselige med at undersøge ID, når en ukendt medarbejder banker på døren.

10.01.19

I langt de fleste tilfælde er det en kendt medarbejder, der banker på døren, når en borger modtager hjemmehjælp fra Køge Kommune. Når en ukendt person står ved døren, og siger, at personen kommer fra Køge Kommune, bør det altid være kutyme at tjekke personens ID. Ikke mindst set i lyset af to episoder i januar. 

I det ene tilfælde har en borger lukket en person ind, der tilbød 90 minutters rengøring, som efter sigende skulle leveres af Køge Kommune.  Rengøringen blev udført, men personen stjal borgerens penge imens. Da borgeren efterfølgende kontaktede kommunen viste det sig, at der ikke lå nogen aftale om rengøring for den givne borger. Borgeren var i forvejen ikke bevilliget hjælp fra Køge Kommune, og man bør altså undre sig, hvis man pludselig tilbydes hjælp, som man ikke tidligere har fået, eller hjælp i et andet omfang end man vanligvis får.

Episode to nåede heldigvis ikke at føre til egentlig tyveri. En borger, der allerede modtager hjemmehjælp fra en privat leverandør, blev ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra Køge Kommune. Han fortalte, at borgerens hjemmehjælp var blevet omlagt til en anden dag. Borgeren undrede sig over, at manden spurgte ind til hvor meget hjemmehjælp, borgeren plejer at modtage, og kontaktede derfor sin sædvanlige kontaktperson, der kunne fortælle, at der ikke var tale om omlægning af hjemmehjælpen. Efterfølgende mødte en kvinde op, som udgav sig for at være fra den private leverandør af hjemmepleje. Borgeren fik hjælp fra en nabo til at sende kvinden væk.

Begge episoder er meldt til politiet, ligesom signalementer er meldt ind.

- Der er tale om uhyre frække metoder, som tages i brug for at narre ældre borgere. Derfor må vi indskærpe over for alle, der modtager besøg fra Køge Kommune eller en privat leverandør, at det er en rigtig god ide at undre sig, når der sker ændringer. Og når man får besøg af et ukendt ansigt, skal man altid spørge om ID, og give sig god tid til at kigge på det. Vores medarbejdere ved godt, at det ikke er noget man gør for at være uhøflig, men af nødvendighed for at passe på sig selv, siger Annegerd Grimsbo Birk-Sørensen, sektionsleder i Social- og Sundhedsafdelingen.
Personale og samarbejdspartnere i hjemmeplejen er informeret om episoderne, og vil i den kommende tid tale med de borgere, som de kommer ud til om at være ekstra påpasselige.


Pressekontakt:

Annegerd Grimsbo Birk-Sørensen, sektionsleder i Social- og Sundhedsafdelingen, telefon 30 66 51 83
 


Opdateret af Køge Kommune 10.01.19