Få det bedste ud af koege.dk med den nyeste version af Firefox, Google Chrome, Internet Explorer eller Safari.

Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside.

Læs om vores cookiepolitik

Ja tak til cookies eller nej tak til cookies

Strategi, vedtægt, rapport, mål og indhold m.m.

Her finder du inklusionsstrategi, kvalitetsrapport, styrelsesvedtægt mål, digitaliseringsstrategi og indhold SFO.

Inklusionsstrategi 0 - 18 år

Byrådet har på mødet den 22. januar 2013 vedtaget 'Politiske mål for inklusion og inklusionsstrategier' for børne- og ungeområdet.

Behovet for større inklusion har gennem flere år været et politisk tema både kommunalt og nationalt.

Undervisningsministeren og dermed Regeringen har udtrykt ønske om, at 'alle børn skal være en del af fællesskabet'. I Køge Kommune er børn og unges ret til at indgå i fællesskaber også en grundlæggende værdi, ligesom ønsket om større inklusion er udtrykt i Køge Kommunes Børn og Unge-politik:

'Køge Kommune ønsker, at alle børn og unge uanset køn, etnicitet eller handicap først og fremmest mødes som børn og unge, der grundlæggende er i besiddelse af de samme behov, og som oplever sig inkluderet i lokalområdets almene tilbud.'

Begrundelserne for større inklusion er mange. Den inkluderende skole skaber børn og unge, der er i stand til at tackle en kompleks og foranderlig verden, og hvor mangfoldighed og grundlæggende respekt for forskelligheder er grundlaget for at fastholde vores demokratiske samfund. Derfor er det vigtigt, at de fleste børn får mulighed for at være en del af børnefællesskabet og klassefællesskabet ved at blive inkluderet i de almene tilbud i dagtilbud og skole.

Du kan læse de 'Politiske mål for inklusion og inklusionsstrategier' her.

Du kan læse mere om Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings (PPRs) tilbud om inklusion for 0 - 6 år og på skoleområdet her.

Kvalitetsrapport for skoler

Der skal fremover udarbejdes en kvalitetsrapport hvert andet år. Det forventes, at rapporten fremover skal vedtages i kommunalbestyrelsen senest den 31. marts i lige år og skal omfatte det skoleår, som afsluttes året før.

Den første kvalitetsrapport efter den almindelige kadence skal således udarbejdes i skoleåret 2015/16 med en forventet frist for kommunalbestyrelsens endelige behandling af kvalitetsrapporten inden 31. marts 2016. 

Du kan finde den fælles rapport for Køge Kommunes skoler 2015 her

Styrelsesvedtægt for folkeskoler

De overordnede ramme for skolerne i Køge Kommune er beskrevet i styrelsesvedtægten med tilhørende bilag.

Styrelsesvedtægten omhandler retningslinjer for skolebestyrelserne, skolernes ledelse samt de rådgivende organer, der er tilknyttet skolerne f.eks. Fælleselevrådet.

Bilaget til styrelsesvedtægten beskriver detaljer om skolernes antal, skoledistrikter, specialtilbud og meget mere.

Den seneste revision af styrelsesvedtægt og bilag for Køge Kommunes Skolevæsen er revideret og godkendt af Byrådet oktober 2015.

Endelig styrelsesvedtægt for Køge Kommunes Skolevæsen

Endelige bilag til styrelsesvedtægt for Køge Kommunes Skolevæsen

Mål og indhold for SFO

Skolerne skal udarbejde en mål- og indholdsbeskrivelse for SFO. Mål- og indholdsbeskrivelsen skal ligge på skolens hjemmeside og skal bl.a. indeholde følgende:

  • Samspillet mellem skolefritidsordningens aktiviteter, skolens undervisning og det samarbejde med forældrene, der foregår mellem skole og hjem. 
  • De overordnede rammer for de pædagogiske aktiviteter og det samarbejde med forældrene, der foregår i skolefritidsordningen.
  • I hvilket omfang og på hvilken måde, der tilbydes støtte til lektier i SFO.

  • Støtten og udfordringerne til børn med særlige behov eller forudsætninger.

  • Krop og bevægelse skal inddrages i hverdagen, herunder i hvilket omfang det sker i samarbejde med idrætsforeninger.

  • Sammenhæng mellem dagtilbud og SFO, herunder videregivelse af oplysninger om børnene.

Mål- og indholdsbeskrivelserne skal supplere den samlede indsats i dagtilbud, børnehaveklasse, indskoling og SFO, som skal sikre, at børnene får en god start på skolelivet. 

Digitaliseringsstrategi for Børn og Unge 2013 - 2015

Digitaliseringsstrategien er godkendt af Børneudvalget og Skoleudvalget.

Strategi for brug af digitale medier i undervisningen - 2013

Strategi for brug af digitale medier i undervisningen er godkendt af skoleudvalget.


Forsikringsmæssige fakta ved benyttelse af digitalt udstyr i skolerne - marts 2014.

Opbevaring og brug af elevernes eget udstyr - marts 2014.

Kontakt Børne- og Uddannelsesforvaltningen
Opdateret af Børne- og Uddannelsesforvaltningen 02.01.17