Affaldsgebyrer og regler
Her kan du finde gebyrer og regulativer for affaldsordningen i Køge Kommune.
Énfamiliehuse og sommerhuse – 2025
Enfamilieboliger er parcelhuse og rækkehuse.
Alle enfamilieboliger har en standardløsning af affaldsordninger.
Pris på en standardløsning for en enfamiliebolig for 2025 er vist her i skemaet.
| Ydelse | Gebyr |
|---|---|
| Rest/mad, 240 liter, 26 tømninger pr. år *) | 1.463,00 |
| Papir+pap/plast+mad- og drikkekartoner, 370 liter, 17 tømninger pr. år **) Glas/metal, 240 liter, 7 tømninger pr. år | 1.288,00 |
| Storskrald, 6 afhentninger, årligt | 371,00 |
| Haveaffald, 2 afhentninger, årligt | 78,00 |
| Farligt affald, énfamilieordning, 4 afhentninger pr. år | 158,00 |
| Tekstil, 4 afhentninger pr. år | 17,00 |
| Administration, helårsbeboelse | 40,00 |
| Genbrugsplads, énfamilieordning | 1.902,00 |
| Gebyr til Forsyningstilsynet | 8,00 |
| I alt | 5.325,00 |
| *) Kan også fås i 190 liter og 370 liter beholderstørrelse | |
Flerfamilieboliger - 2025
Flerfamilieboliger er etageejendomme og lejligheder. Her afhænger gebyret af din affaldsløsning.
Der er således ikke ét bestemt gebyr, som alle betaler. Det skyldes, at alle borgere har flere muligheder for selv at vælge, hvilke størrelser affaldsbeholdere de vil have samt hvor mange. Derfor er der mange forskellige kombinationer af affaldsbeholdere for de enkelte husstande, så det varierer også meget, hvad folk skal betale.
Der er især stor variation i affaldsløsninger og gebyrer for ejendomme med fælles affaldsløsninger, så det er ikke muligt at sige noget konkret om det samlede gebyr her. Spørg evt. din ejendomsansvarlige om netop den pris du skal betale.
I vores gebyroversigt kan du se, hvad de enkelte affaldsbeholdere og affaldsløsninger koster. Du kan finde samtlige gebyrer via linket nedenfor.
Se alle gebyrer for affald og genbrug.
Udvidet producentansvar (UPA) - gebyrer
Med indførslen af udvidet producentansvar for emballageaffald fra 1. oktober 2025 er det nu producenter/importører, der bærer ansvaret - og dermed omkostningerne - for indsamling, sortering og behandling af emballageaffald. Det betyder, at borgere ikke længere skal betale for det via deres affaldsgebyrer. Bliver de kommunale affaldsgebyrer så tilsvarende lavere? Hertil er svaret ”ikke nødvendigvis”, da der er flere faktorer, som spiller ind.
I Køge Kommune er det politisk besluttet, at hovedparten af affaldsgebyrerne for 2026 ikke skal sættes ned, men fastholdes på samme niveau som i 2025. Dette begrundes i usikkerheden vedrørende de nye gebyrer og regeringens pakke af tiltag, hvor der bl.a. indføres et loft på de gebyrer, som kommunerne må opkræve producenter/importører. Det er også værd at bemærke, at kommunen modtager regninger fra producenter/importører for håndtering og behandling af affald, som er fejlsorteret.
En anden og ikke uvæsentlig grund til at affaldsgebyrerne ikke sættes ned er, at borgerne stadig skylder Køge Kommune et 2-cifret mio. beløb i forbindelse med indførelsen af nye affaldsordninger i 2019 og 2024. Af hensyn til kommunens likviditet, beregnes affaldsgebyrerne, så der tages højde for en tilbagebetalingstid på 7 år.
Nedenstående tabel viser en oversigt over gebyrernes størrelse fordelt på henholdsvis producenttiltag, administration samt oplysningstiltag.
Henteordninger
Affaldstype | § 101, stk. 1 | § 101, stk. 5 – Generel administration | § 101, stk. 5 – Kommunikation og information | Total |
|---|---|---|---|---|
| Restaffald | 546.424 | 82.848 | 15.000 | 644.272 |
| Papir | 90.580 | 55.356 | 2.624 | 148.560 |
| Pap | 1.708.084 | 101.028 | 49.500 | 1.858.612 |
| Plast | 3.148.664 | 107.232 | 80.324 | 3.336.220 |
| Mad- og drikkekartoner | 635.024 | 21.628 | 16.200 | 672.852 |
| Glas | 3.016.320 | 172.064 | 181.876 | 3.370.260 |
| Metal | 635.600 | 111.320 | 61.876 | 808.796 |
| I alt | 9.780.696 | 651.476 | 407.400 | 10.839.572 |
Bringeordninger
| Affaldstype | Producentgebyr | Administrationsgebyr | Total |
|---|---|---|---|
| Papir | 8.948,99 | 1.790,57 | 10.757,65 |
| Pap | 568.009,92 | 113.651,20 | 682.809,12 |
| Glas | 421.851,20 | 84.406,79 | 507.110,58 |
| Plast og Mad- & Drikkekartoner | 275.579,85 | 55.139,85 | 331.276,67 |
| Træ | 145.523,52 | 29.117,31 | 174.934,95 |
| Farligt affald | 50.009,30 | 10.006,19 | 60.116,56 |
| I alt | 1.469.922,79 | 294.111,92 | 1.767.005,53 |
Fastsættelse og opkrævning af affaldsgebyrer
Affaldsgebyrerne for det næstkommende år vedtages hvert år i oktober af Køge Byråd og offentliggøres senere her på hjemmesiden.
Gebyrerne opkræves via særskilt faktura, som du modtager i din e-Boks.
KLAR Forsyning foretager opkrævning af affaldsgebyrer på vegne af Køge Kommune.
Vær opmærksom på at regningen fra KLAR Forsyning er en samlet regning for både affald, spildevand og vand (hvis du modtager vand fra KLAR Forsyning).
Opkrævningen sker i to årlige rater: I februar og i august måned.
Samtidig med opkrævningen af 1. rate modtager du også en årsopgørelse for det foregående år.
Regulativer og lovgivning
De regler der sætter rammen for sortering af affald i Køge Kommune, finder du links til her:
De kommunale affaldsregulativer:
Regulativ for husholdningsaffald
Regulativ for erhvervsaffald
Regulativ for jordaffald
Vinterregulativ
Anden lovgivning:
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Affaldsaktørbekendtgørelsen