Hjem Borger Affald, klima og natur Naturområder Regulering af råger og måger i Køge Kommune

Regulering af råger og måger i Køge Kommune

Køge Kommune gør hvert år en indsats for at regulere bestanden af råger og måger på kommunale arealer, hvor fuglene vurderes til at være til væsentlig gene for mennesker.

Råger

Råger yngler i kolonier, som typisk er placeret i toppen af træerne i mindre skove, parker og lunde. Oftest i umiddelbar nærhed af bymæssig bebyggelse.

Rågen er en fredet fugl, og det kræver tilladelse at regulere både voksne, unger og æg. På de kommunale arealer med rågekolonier gives reguleringstilladelsen typisk ”for at imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed”.

På baggrund af Naturstyrelsens reguleringstilladelse udfører Køge Kommune hvert år regulering af råger på et antal kommunale arealer efter vurdering. Reguleringen udføres kun på kommunalt ejede arealer og i samarbejde med medlemmer fra en jagtforening.

Der reguleres efter tilladelse i perioden 1. maj til 15. juni.

Måger

Sølvmågen har i de seneste årtier øget sin yngleudbredelse i Danmark, blandt andet som en følge af, at arten i øget omfang er begyndt at yngle på hustage i byerne. Køge har som kystliggende by en naturlig bestand af sølvmåger. Arten er hovedsagelig den, der forårsager størst gener i kommunen. Andre arter kan dog komme i betragtning.

Køge Kommune regulerer kun sølvmåger ”indlands” i områder, hvor mågen er til væsentlig gene. Der reguleres kun på kommunale arealer, hvor kommunen oplever stigende tilgang og vækst. Lokaliteter kan være skoler, børneinstitutioner eller botilbud for fysisk eller psykisk handicappede.

Reguleringstilladelsen gives typisk ”for at imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed”.

Reguleringsindsatsen i forhold til måger på kommunale arealer omfatter som udgangspunkt unger og æg. Reguleringen sker ved oliering af æg fra drone eller ødelæggelse af æg og reder. Unge måger reguleres om nødvendigt ved skydning.

Vej, Park og Byrum (drift)

Ørnevej 15, 4600 Køge