Hjem Borger Arbejde og uddannelse For dig, der er uden arbejde Sygemeldt hvis du er ledig

Sygemeldt hvis du er ledig

Når du er ledig og ude af stand til at arbejde på grund af sygdom, eller fordi du er kommet til skade, har du forskellige pligter og rettigheder afhængig af din situation.

Får du arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsmarkedsydelse eller er dimittend - og er syg?

På din første sygedag skal du melde dig syg til din a-kasse. Det kan du gøre via Jobnet.dk via menupunktet 'Meld syg/rask' under menuen 'Planer og aftaler'.
Hvis du er i praktik, i gang med jobrettet uddannelse eller går på kursus, skal du også melde dig syg på dit praktiksted / på uddannelsesstedet / på kurset – på din første sygedag.

Er du i løntilskud, skal du melde dig syg til din arbejdsgiver.

Når du er syg, står du ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Derfor bliver du afmeldt som ledig hos jobcentret.

Hvis du er fuldt ledig og berettiget til arbejdsløshedsdagpenge, fortsætter din a-kasse med at udbetale dette under dine første 14 dages sygdom.
Er det ikke tilfældet for dig, kan du i stedet henvende dig til kommunen, hvor du eventuelt vil kunne modtage sygedagpenge fra kommunen under de første 14 dages sygdom, hvis du opfylder betingelserne i sygedagpengeloven.

Hvis du er syg i mere end 14 dage, giver din a-kasse besked til kommunen om dit sygefravær. Kommunen sender dig et underretningsbrev via Digital Post, som du skal besvare.
Hvis du stadig er syg, skal du også udfylde et oplysningsskema. Det skal ske i selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær. Kommunen udbetaler herefter sygedagpenge til dig fra den første sygefraværsdag, efter at din ret til din sædvanlige ydelse hos a-kassen ophører.

Du kan læse om sygedagpenge på borger.dk. Her finder du også Mit Fravær og andre selvbetjeningsløsninger.

Får du kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering eller andet – og er syg?

Bliver du syg, mens du får kontanthjælp, uddannelseshjælp eller en anden ydelse fra kommunen, skal du melde dig syg til dit jobcenter. Du får den samme ydelse, mens du er syg.

Du kan læse mere på info.jobnet.dk/sygemeldt

Borgerservice - Udbetaling af sygedagpenge

Torvet 1, 4600 Køge