Hjem Borger Arbejde og uddannelse Resultat - Du er ledig, under 30 år og har en uddannelse

Resultat - Du er ledig, under 30 år og har en uddannelse

Når du er under 30 år og har gennemført en videregående uddannelse eller erhvervsuddannelse, men ikke er medlem af en a-kasse, kan du søge om kontanthjælp på ungesats.

Sådan gør du

For at søge kontanthjælp på ungesats skal du gøre følgende:

• Book en samtale i Jobcenteret. Du booker en samtale via selvbetjeningen her på siden. Hvis du ikke møder op til samtalen, kan vi ikke godkende din ansøgning om kontanthjælp.
    Ansøgningen om kontanthjælp kan du med fordel udfylde og indsende digitalt på borger.dk, men den registreres dog ikke, før du har henvendt dig personligt i Jobcentret.
  • Meld dig ledig på jobnet. Du kan melde dig ledig på jobnet via selvbetjeningen her på siden.

Ved den første samtale med Jobcentreret vurderer vi, om du er jobparat eller aktivitetsparat:

• Jobparat. Hvis jobcenteret vurderer, at du er i stand til at komme i arbejde inden for en kortere periode, er du jobparat. Som jobparat skal du selv være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
  • Aktivitetsparat. Hvis jobcenteret vurderer, at du ikke kan komme i arbejde inden for en kortere periode, er du aktivitetsparat. Som aktivitetsparat får du tilbud fra jobcenteret, der skal hjælpe dig med på sigt at blive parat til at tage et job.

Betingelser

For at få kontanthjælp på ungesats skal du opfylde følgende betingelser:

• du er under 30 år
  • du har en erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse. En gymnasiel eller forberedende uddannelse såsom HF, studentereksamen og lignende er ikke nok. Du skal medbringe dit uddannelsesbevis til den første samtale.
  • du har været ude for en social begivenhed, for eksempel alvorlig sygdom, arbejdsløshed eller skilsmisse.
  • den sociale begivenhed har medført, at du ikke kan forsørge dig selv eller din familie for eksempel ved alvorlig sygdom eller arbejdsløshed.
  • den sociale begivenhed har medført, at du ikke længere bliver forsørget af andre grundet for eksempel skilsmisse.
  • dit behov kan ikke dækkes af andre ydelser så som arbejdsløshedsdagpenge, pension med videre.

Du kan læse om reglerne for kontanthjælp på ungesats på borger.dk, hvor du også kan udfylde ansøgning om kontanthjælp.
På borger.dk finder du også en guide til, hvad der er vigtigt at vide, hvis du bliver ledig.

Jobcenter Køge

Torvet 1, 4600 Køge