Hjem Borger Bolig og byggeri Ejerbolig Ejendomsskat Lån til betaling af ejendomsskat

Lån til betaling af ejendomsskat

Overgang til SKAT

Lån til betaling af ejendomsskat vil fra november 2023 skulle søges ved SKAT - du kan læse mere her:

Ansøg om pensionistlån til betaling af grundskyld (vurderingsportalen.dk)

Allerede eksisterende lån vil forblive i kommunerne, indtil de endelige vurderinger er udsendt, og kommunen derved kan regulere skatteårene 2021-2023. Dette forventes at være i 2026.

Har du spørgsmål vedr. ansøgning om lån og nye lån fra 2024, skal du rette henvendelse til Vurderingsstyrelsen.

Lån til betaling af ejendomsskat

For at være berettiget til Lån til betaling af ejendomsskat, skal følgende være opfyldt:

• Du skal modtage folkepension, førtidspension, efterløn eller være fyldt 65 år.
  • Du skal have fast bopæl i Danmark.
  • Der skal være plads i friværdien i dit hus til at tinglyse et skadesløsbrev (pantebrev). Beløbet vi tinglyser afhænger af størrelsen på din årlige ejendomsskat.
  • Du kan ikke få lån til betaling af ejendomsskat, hvis du samtidig får boligydelseslån.

Det koster ikke noget. Tinglysningsafgiften betales af kommunen.
Lånet forrentes med en årlig rente, og renten tilskrives lånet én gang om året. I 2023 er renten 1,53 %.

• Lånet løber ind til det tinglyste skadesløsbrev er brugt op eller du flytter.
  • Du har mulighed for at fortsætte lånet, hvis du stadig opfylder betingelserne, og der er yderligere plads i friværdien i dit hus til et nyt skadesløsbrev.

Ja, lånet kan godt sættes i bero.
Du kan også vælge at indbetale et acontobeløb på lånet undervejs.

• Hvis du sælger dit hus.
  • Hvis du flytter (der er særlige regler ved flytning til plejehjem).
  • Din ægtefælle, kan i de fleste tilfælde overtage lånet, hvis du går bort.

Du har kun mulighed for at få lån til enten dit hus eller dit sommerhus.

Du kan kontakte Opkrævningen i Økonomisk afdeling på Køge Rådhus på telefon 56672450 eller sende os en mail på Opkrævningen

Læs mere om lovgivning

Økonomi - Opkrævning