Hjem Borger Hjælp og støtte Social støtte til udsatte voksne Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter

Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter

Hvis du er udsat for, at din familie eller partner i voldsom grad kontrollerer den måde, du må leve dit liv på, kan det være et tegn på negativ social kontrol eller æresrelaterede konflikter. Har du mistanke om, at en anden oplever negativ social kontrol eller æresrelaterede konflikter, kan du have pligt til at melde det til kommunen. Læs her, hvor du kan finde hjælp.

Hvad kan være tegn på negativ social kontrol?

Negativ social kontrol kan være en kombination af mange forskellige alvorlige hændelser. En række eksempler kan være:

• Hvis man er udsat for omfattende sladder, kontrol og overvågning af familie eller lokalsamfund.
  • Hvis ens familie eller ægtefælle overvåger og kontrollerer adfærd eller sociale aktiviteter.
  • Hvis man ikke selv må bestemme over egen krop, valg af venner, kæreste, fritidsaktiviteter, uddannelse, religion med mere.
  • Hvis man bliver overvåget eller kontrolleret i brug af mobiler og sociale medier.
  • Hvis ens familiemedlemmer kontrollerer ens økonomi, e-boks med mere.

Hvad kan være tegn på æresrelaterede konflikter?

Æresrelaterede konflikter sker ofte i sammenhæng med negativ social kontrol. Eksempler på, at en person er indblandet i en æresrelateret konflikt kan være, hvis en person:

• er udsat for negativ social kontrol
  • er tvunget på genopdragelsesrejser eller længerevarende ufrivillige udlandsophold
  • er udsat for såkaldt duping, hvor han/hun er efterladt i udlandet uden pas og penge
  • har været udsat for æresoverfald eller er i risiko for æresdrab

Her kan du få hjælp