Tryg på Tværs
![]()
Tryg på Tværs
Køge Kommune har med støtte fra den statslige cykelpulje, igangsat et projekt for at forbedre krydsene på Ringvejen og Københavnsvej. Formålet med projektet er at gøre det nemmere, tryggere og mere sikkert at færdes som cyklist.
Projektet har et samlet budget på 3,3 millioner kroner, heraf 1,3 millioner i statsligt tilskud. Anlægsarbejdet påbegyndes i vinteren 2025 og afsluttes efteråret 2026. Herefter evalueres projektet, så både Køge og andre kommuner kan opnå større viden om, hvordan man fremadrettet bedst og billigst kan forbedre cykelforholdene i større kryds.
I projektet er der arbejdet med en række målrettede, men økonomisk overkommelige forbedringer – som fx etablering af cykelfelter, cykelsignaler, fodhvilere, mindre ombygninger samt mulighed for at svinge til højre for rødt.
Med kampagnen “Tryg på tværs – Din cykelvej, din mening”, har vi indsamlet viden fra brugerne, for at projektet bliver så godt som muligt inden for den økonomiske ramme.
Kortet viser de 12 kryds som indgår i projektet
Indsamlet viden
Der er 152 som har svaret på vores online spørgeskema, og der er bla. følgende resultater i forhold til hvordan cyklisterne oplever krydsene:
Hvordan oplever du generelt tryghed og fremkommelighed i krydsene på Ringvejen/Københavnsvej på en skala fra 1-9, hvor 1 er meget dårlig og 9 er meget god?
![]()
Grafen viser at de 152, der besvarede dette spørgsmål bedømmer trygheden i krydsene til et gennemsnit på 4,4 på en skala fra 1-9
Oplever du nogle af følgende kryds som utrygge? (sæt evt. flere kryds)
Grafen viser at besvarelserne på dette spørgsmål, bedømmer krydset Ringvejen-Marksvinget-Sdr. Viaduktvej, krydset Ringvejen-Blegdammen-Ringstedvej samt krydset Københavnsvej-Egedesvej, som de mest utrygge
Hvad synes du om prototypen på fodhviler, der er sat op?
![]()
Grafen viser at 85%, der besvarede dette spørgsmål var meget positiv eller positiv over for fodhvileren, 12% var neutral og 3% var meget negativ
Borgermøde
På borgermødet den 8. september blev planerne for projektet fremvist. Der var en rigtig god diskussion om forslagene, og der blev også foreslået nye ideer til handling.
Eksempler
Her vises et par eksempler på hvad der arbejdes med i et par af krydsene:
Krydset Københavnsvej-Stensbjergvej-Nørre Boulevard-Ringvejen
I krydset Stensbjergvej-Nørre Boulevard er det planlagt, at afstribe cykelfelter i tre af krydsets ben, så det bliver mere overskueligt og trygt at cykle på langs og tværs af Københavnsvej.
Cykelstien på Nørre Boulevard udvides for at adskille ligeud kørende cyklister fra de højre svingende og tillade at der svinges til højre for rødt, når man kommer fra Nørre Boulevard.
Her vises en arbejdstegning af projektet. Tegningen er vejledende, og det er ikke sikkert, at løsningen bliver anlagt præcis som vist. Projektet kan ændre sig undervejs:
![]()
Kortet er en arbejdstegning der viser tiltagene der arbejdes med i krydset Københavnsvej-Stensbjergvej-Nørre Boulevard-Ringvejen
Krydset Ringvejen-Tøxensvej-Clara Frijsvej
I krydset Ringvejen-Tøxensvej-Clara Frijsvej arbejdes der med at rykke bilernes kørespor tilbage, så afstanden mellem ventende cykler og biler øges. Cyklisterne bliver herved mere synlige, og det gør, at bilisterne og især de højre svingende bilister bliver mere opmærksomme på cyklisterne.
På Københavnsvej afstribes cykelfelter et godt stykke ud i krydset, som gør at cyklisterne kan følge en afstribet bane gennem krydset og herved føle sig mere tryg, når de krydser Københavnsvej.
Det kan dog give lidt længere ventetid for bilister.
Her vises en arbejdstegning af projektet. Tegningen er vejledende, og det er ikke sikkert, at løsningen bliver anlagt præcis som vist. Projektet kan ændre sig undervejs:
Kortet er en arbejdstegning der viser tiltagene der arbejdes med i krydset Ringvejen-Tøxensvej-Clara Frijsvej
Kontakt
Trafik & Mobilitet, Køge Kommune, e-mail: anlaeg@koege.dk.
Denne side opdateres løbende og er senest opdateret den 25. september 2025.