Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Køge Kommune styrker arbejdsmiljøet og holder på medarbejderne

Siden 2023 har Køge Kommune arbejdet målrettet for at styrke arbejdsmiljøet og nedbringe sygefraværet. En ny evaluering viser, at indsatsen virker – også på SOSU-området, hvor flere bliver i jobbet, og ordningen med voksenelevløn har tiltrukket nye medarbejdere.

Sygefraværet falder, færre medarbejdere siger op, og tilfredsheden med arbejdsmiljøet er stigende i Køge Kommune. Det viser en ny opgørelse, der samler resultaterne af kommunens arbejde for at skabe attraktive og sunde arbejdspladser. Det betyder, at Køge Kommune nu ligger under gennemsnittet i forhold til sammenlignelige kommuner, når det kommer til sygefravær og udskiftning i medarbejderstaben.

Indsatserne har været i gang siden 2023 og omfatter blandt andet voksenelevløn til SOSU-elever over 25 år, ekstra forberedelsestid til pædagoger og et digitalt onboarding-system, der hjælper nye medarbejdere godt fra start.

- Køge Kommune skal være en arbejdsplads, hvor det er rart og meningsfyldt at gå på arbejde. Og derfor er jeg også utrolig glad for, at initiativerne har gjort en forskel. Når færre bliver syge, og flere bliver i deres job, er det godt for den enkelte samtidig med, at det skaber de bedste rammer for at levere god velfærd til borgerne, siger borgmester Marie Stærke.

Evalueringen viser en positiv udvikling på SOSU-området, hvor færre nyansatte forlader jobbet i løbet af det første halve år, og hvor ordningen med voksenelevløn har tiltrukket flere nye medarbejdere.

Seks initiativer med effekt

Kommunen har i alt arbejdet med seks overordnede initiativer, der på hver deres måde styrker både trivsel, faglighed og ledelse. De seks initiativer er:

  • Voksenelevløn til SOSU-elever: Ordningen har betydet, at alle elevpladser nu er besat, og at flere erfarne elever har valgt Køge Kommune.
  • Forberedelsestid til pædagoger: Giver plads til refleksion, planlægning og faglig udvikling. Det har både højnet kvaliteten i det pædagogiske arbejde og forbedret trivslen.
  • HR Staff og HR Partnere: To initiativer, der styrker den nære ledelse. HR Staff sikrer en god digital onboarding for nye medarbejdere, mens HR Partnere giver lederne tæt og professionel støtte i hverdagen.
  • Seniorpolitik og -indsatser: Sætter fokus på det gode arbejdsliv som senior og på at fastholde dygtige og erfarne medarbejdere.
  • Praktikunderstøttelse: Styrker kommunens praktikvejledere, så pædagogstuderende får bedre støtte under uddannelsen og større lyst til at blive i faget og i Køge Kommune.

Langsigtet investering i den gode arbejdsplads

Indsatserne ovenfor fortsætter i 2026 med fokus på at fastholde medarbejdere, støtte forskellige livsfaser og skabe bedre overgange fra studieliv til arbejdsliv.
- Samtlige af landets kommuner kæmper om den samme arbejdskraft og i fremtiden bliver der endnu færre hænder til at løfte velfærdsopgaverne. Derfor satser Køge Kommune målrettet på langsigtede investeringer i den gode arbejdsplads, som gør, at man har lyst til at arbejde for Køge Kommune, siger Marie Stærke.

Evalueringen af de 6 indsatser viser:

- Voksenelevløn: Ordningen har haft betydelig effekt gennem øget tiltrækning og fastholdelse af SOSU-elever.
- Forberedelsestid til pædagoger: Der er høj tilfredshed med tiltaget blandt pædagoger, idet forberedelsestiden opleves som meningsfuld for pædagogerne.
- HR-partnere til ledelsesunderstøttelse: HR-partnerfunktionen bidrager til øget tryghed og understøttelse af lederopgaven.
- Seniorindsatser: Arbejdet med seniorindsatser har skabt øget fokus på fastholdelse af seniormedarbejdere og opmærksomhed på at skabe attraktive arbejdspladser for alle aldre.
- HR Staff: Det digitale onboarding-system hjælper lederne til at strukturere introduktionen af nye medarbejdere til deres arbejdsplads.
- Opkvalificering af praktikvejledere: Praktikvejlederne oplever overordnet at være blevet bedre klædt på til deres vejlederrolle.

Pressekontakt:
Borgmester Marie Stærke, tlf. 2490 2000

Giv feedback

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje