Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Køge Kommune styrker beredskabet for sårbare borgere

Hvis strømmen går eller vandforsyningen svigter, har Køge Kommune en opgave i at hjælpe de mest sårbare borgere. Derfor styrker kommunen nu beredskabet, så beboere på plejehjem og botilbud kan regne med støtte og omsorg, også i en krisesituation.

De fleste danskere kender efterhånden godt til hvilket indhold, der bør være klar i prepping-kassen, hvis krisen rammer. Hvis man oversætter det til kommunale forhold, er der tale om en enormt stor indkøbsliste, som Køge Kommune nu er klar med. En samlet plan sikrer ligeledes, at sårbare borgere kan få hjælp og livsnødvendige forsyninger i mindst 72 timer, også hvis der opstår afbrydelser i el, vand eller forsyning.
For at være bedst muligt forberedt, investerer kommunen i nødstrømsgeneratorer og powerbanks, som sikrer, at vigtige funktioner som el-drevne hjælpemidler og kommunikationsudstyr kan holdes i gang, selv hvis strømmen skulle svigte. Samtidig etableres nødlagre med udstyr og madvarer på kommunens plejecentre og botilbud, så hjælpen kan rulle ud med det samme, hvis behovet opstår.


- Det gælder for os alle, at jo bedre forberedte vi er, des bedre kan vi klare os, hvis det skulle ske, at strømmen går, eller vandforsyningen bliver ramt. Som kommune har vi et ansvar over for de borgere, som er afhængige af vores hjælp. Jeg er meget tryg ved, at vi nu står der, hvor vi har en konkret plan og et beredskab for, hvis krisen rammer, siger borgmester Marie Stærke.


For at stå endnu stærkere i fremtiden mødes ledere og medarbejdere på tværs af kommunen nu fast for at dele erfaringer, planlægge øvelser og sikre, at alle ved, hvordan man bedst hjælper borgerne i en krise.
Arbejdet fortsætter de kommende måneder med fokus på at gøre beredskabet endnu mere robust – og på at sikre, at medarbejdere og ledere er trygge ved deres rolle, hvis en alvorlig situation skulle opstå.
For sårbare borgere i eget hjem, der modtager hjælp fra kommunen, har kommunen også igangsat en plan, der skal sikre, at livskritisk hjælp kan opretholdes i en krisesituation. Borgere uden kritiske kommunale velfærdsydelser eller social service forventes at kunne klare sig selv i op til tre døgn, jf. anbefalingerne fra Beredskabsstyrelsen.
En væsentlig del af Køge Kommunes sikkerhed ligger i at sikre de mange it-systemer, som understøtter kommunens drift. Byrådet har i 2025 opprioriteret at beskytte Køge Kommune mod cybertrusler, hvilket har medført, at Køge Kommune placerer sig helt i front når det kommer til it-sikkerhed. En ny undersøgelse fra Kommunernes Landsforening viser, at kommunen ligger på en ottendeplads blandt landets 98 kommuner.

Giv feedback

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje