Jobcenter Køge klarer sig flot i landsdækkende borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet
Køge Kommune har deltaget i KL’s landsdækkende borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet – og resultaterne er positive. Jobcenter Køge ligger over landsgennemsnittet på alle hovedtemaer i undersøgelsen.
Jobcenter Køge klarer sig godt på flere centrale områder – særligt ift. borgerens oplevelse med mødet med jobcentret, borgerens oplevelse af samtaler og borgerens oplevelse af progression i sin sag. Undersøgelsen peger samtidig på opmærksomhedspunkter i relation til samarbejde på tværs i kommunen, borgerens oplevelse af mening i aktiviteter og forskelle på tværs af målgrupper og alder. Der er forskelle i tilfredshed på tværs af målgrupper og alder – f.eks. er de yngste borgere mindre tilbøjelige til at svare og mere kritiske i deres vurderinger.
“Vi er glade for, at borgerne generelt set oplever mødet med Jobcenter Køge som tillidsfuldt og meningsfuldt. Det er en vigtig anerkendelse af medarbejdernes store indsats for at støtte borgerne i deres vej mod job eller uddannelse,” siger Mette Wigand Bode (V), formand for Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget i Køge Kommune.
71 pct. af borgerne i Køge er tilfredse/meget tilfredse med deres forløb i jobcentret, mod 61 pct. på landsplan. Borgerne fremhæver især mødet med jobcentrets medarbejdere, de gode samtaler og oplevelsen af progression i deres forløb. Øvrige uddrag fra undersøgelsen:
- Tillid og inddragelse: 72 pct. oplever at blive mødt med tillid (gennemsnit 64 pct.), og 71 pct. oplever, at der lyttes til deres forslag (gennemsnit 60 pct.).
- Mål og aktiviteter: 62 pct. oplever, at deres forløb har et klart mål (gennemsnit 54 pct.), og 59 pct. finder aktiviteterne meningsfulde (gennemsnit 46 pct.).
“Vi står foran en stor beskæftigelsesreform, der vil stille nye krav til jobcentrene. Derfor er det ekstra positivt, at borgerne allerede i dag oplever Jobcenter Køge som et sted, hvor de mødes med tillid og får meningsfulde forløb. Det er et stærkt udgangspunkt for den kommende udvikling,” siger Mette Wigand Bode (V), formand for Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget i Køge Kommune og fortsætter:
”Resultaterne viser, at jobcenterets medarbejdere løfter opgaven flot – men vi må samtidig være bevidste om, at presset på indsatsen vokser.”
Et solidt afsæt for fremtiden
Undersøgelsen giver Køge Kommune et værdifuldt grundlag for at sammenligne sig med andre kommuner og udvikle indsatsen yderligere. Ledere og medarbejdere i Jobcenter Køge vil i den kommende tid dykke ned i de mange data og resultaterne for at identificere styrker og udviklingspotentialer på tværs af målgrupper. Målet er at styrke kvaliteten i indsatsen, så endnu flere borgere oplever et meningsfuldt og sammenhængende forløb.
Kontakt
Mette Wigand Bode, (V), formand for Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget – tlf.: 4018 1142
Fie Illum Jessen, Arbejdsmarkeds- og Borgerservicechef i Køge Kommune, tlf.: 2931 7680