Køge Kommune vil nedbringe ventetiden på byggesager
Teknik- og Miljøforvaltningen sætter nu ind for at give borgere og virksomheder hurtigere svar, bedre service og mere effektive arbejdsgange i byggesagsbehandlingen.
I fremtiden skal borgere og virksomheder vente kortere tid, når de har trykket ”send” på deres ansøgning om byggetilladelse. Det kan for eksempel være, hvis man søger om at bygge en carport, en tilbygning til huset eller et helt nyt byggeri.
Køge har de seneste år tiltrukket mange nye virksomheder, ligesom mange nye borgere er kommet til kommunen. Det har skabt et ekstra pres på myndighedsbehandling på teknik- og miljøområdet og betydet, at ventetiden for nogle ansøgere har været længere end normalt.
Det vil Køge Kommune gøre noget ved, og derfor igangsættes der nu et forløb, som skal optimere sagsgangen og flowet i behandlingen af sager.
- Vi har et klart ønske om at gøre det lettere og hurtigere for borgere og virksomheder at få behandlet deres byggesager. Det betyder meget, at man ikke skal vente unødigt længe, hvis man står klar til at gå i gang med et byggeprojekt. Med optimeringen skaber vi en mere effektiv proces, som samtidig styrker kvaliteten, men som også sikrer et godt arbejdsmiljø for medarbejderne, fordi vi gerne vil forenkle arbejdsgangene, siger formand for Klima- og Planudvalget, Niels Rolskov.
Gennemgang af hele sagsforløbet
Optimeringen kommer til at omfatte hele sagsbehandlingskæden. Forløbet vil blandt andet styrke de digitale værktøjer, så ansøgninger og dokumentation behandles mere smidigt. Herudover kommer man til se på en masse data i forhold til, hvor samarbejdet mellem de forskellige afdelinger kan forbedres og forenkles.
En investering i fremtiden
Forvaltningen forventer, at de nye processer er en fast del af byggesagsbehandlingen i løbet af 3-5 måneder. Indtil de nye sagsgange er implementeret, kan nogle borgere og virksomheder derfor fortsat opleve længere svartider i en periode.
- Nu sætter vi det her i gang, og det tager selvfølgelig lidt tid, før alle optimeringer er sat i søen. Men på sigt, er der ingen tvivl om, at den tid vi investerer i at forbedre arbejdsgangene nu, vil komme både borgere, virksomheder og medarbejdere til gavn på den lange bane, slutter Niels Rolskov.
Pressekontakt
Niels Rolskov, formand for Klima- og Planudvalget, tlf. 2623 4933