Skip til hoved indholdet
    Hjem Om Køge Kommune Presse og kommunikation Nyheder og aktuelt Pressemeddelelser Nu åbner RepaCafé i Køge

Nu åbner RepaCafé i Køge

Mandag den 30. januar slår den bæredygtige reparationscafé, RepaCafé i Køge dørene op for første gang. Her kan alle borgere henvende sig og få hjælp til reparation af gode ting og sager, der ellers ville være endt i skraldespanden.

En gruppe frivillige borgere med evner inden for både teknik og håndarbejde har sagt ja til at være med til at starte Køges nye bæredygtige reparationscafé, som bliver en del af det internationale Repair Café-koncept, og som bærer sit egent navn; RepaCafé.

Reparationscafeen slår dørene op første gang på mandag den 30. januar fra 16:00-20:00, hvor de dedikerede frivillige med hænderne skruet rigtigt på sidder klar til at hjælpe medborgere med teknik, der driller eller tøj, der trænger til reparation.
Så har du noget på loftet, i skuret eller skuffen, der trænger til at blive fixet, så tag det med ned i Det Grønne Hus, så du med god vejledning fra de frivillige kan give dit tøj eller din radio, eller hvad det måtte være af gammelt guld, nyt liv.

Hasse er ingeniør og frivillig og har, siden han kunne holde på et stykke værktøj, skilt ting ad for at se, hvordan de virkede – og sommetider netop ikke længere virkede.

- Og da mange nedbrudte ting efter min erfaring kan repareres uden de helt store armsving, så forekom idéen med en reparationscafé, hvor folk kan komme med deres defekte ting og måske få hjælp, mig ganske kærkommen. Personligt må jeg dog henholde mig til en afart af lægeløftet: Altid et venligt ord med på vejen, ofte forbedre og stundom reparere, siger Hasse.

En anden af de frivillige, Helen, siger således om sit engagement:
- Da jeg meldte mig til Repair Cafe, var det for at hjælpe andre i disse tider, hvor man ikke har så meget til shopping, hvis man også vil have lys og varme.

Nigol er også frivillig og lægger stor vægt på at få repareret sine egne ting, før de ellers bliver kasseret:
- Der er god mening i at forlænge levetiden for vores ofte dyrt indkøbte varer, siger han.

Det er ganske gratis at få hjælp i RepaCaféen. Istandsættelsen er primært tiltænkt genstande, som det vil koste mere at få professionelt repareret, end hvis de skulle købes fra nye.

Det er planen, at RepaCafé vil have åbent den sidste mandag i hver måned fra 16:00-20:00.

Kom til Køges bæredygtige værksted, RepaCafé:
Mandag den. 30. januar 16:00-20:00
Det Grønne Hus, Vestergade 3c, 4600 Køge