Ny Tip Køge Kommune-app gør det nemmere at fejlmelde
En ny og forbedret Tip Køge Kommune-app er gået i luften og kan downloades allerede nu. Den nye løsning giver borgerne en mere stabil og sammenhængende måde at indsende tips og fejlmeldinger på og erstatter den nuværende app, som udgår ved årsskiftet.
Et hul i cykelstien. En offentlig bænk, som er i stykker. Et ødelagt kloakdæksel. Køge Kommune er fyldt med kilometer af veje, inventar og offentlige arealer, der løbende kræver vedligehold.
Tip Køge Kommune appen er en nem og smart adgang, hvor borgerne har mulighed for at hjælpe kommunen med at gøre opmærksom på, når der er brug for at rykke ud. Fra årsskiftet bliver den nuværende app erstattet med en ny og bedre en af slagsen.
Ligesom man kender det fra den nuværende app, modtager Køge Kommune også i den nye Tip Køge Kommune-app borgernes tips og vurderer, hvor hastende de er. Mindre skader bliver udbedret, når der er kapacitet, og der prioriteres samtidig efter vejr- og årstidsforhold.
- Borgernes tips er en vigtig hjælp i det daglige arbejde med at holde vores by og lokalområder i god stand. Med den nye Tip Køge Kommune-app får vi et mere tidssvarende system, som gør det nemmere for borgerne at melde ind og for kommunen at følge op,” siger Lene Møller Nielsen, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge Kommune.
Sikrer bedre sammenhæng
Selvom systemet bagved er nyt, vil oplevelsen være velkendt. Borgere kan fortsat fejlmelde på samme måde som hidtil, men nu bliver det muligt både at indsende tips via den nye app og direkte på mailen - tipkoege@koege.dk – der kan findes på Køge Kommunes hjemmeside. Det nye system sikrer bedre sammenhæng mellem app og web og giver en mere stabil og brugervenlig løsning. Har du anmeldt tips i det gamle system, vil de automatisk blive overført til det nye.
Sådan fungerer Tip Køge Kommune
Tip Køge Kommune-appen kan downloades i Google Play og App Store. I appen kan man vælge enten at oprette en profil eller indsende tips anonymt.
Opretter man en profil, får man mulighed for at:
• følge status på sine indsendte tips
• modtage besked, når et tip er løst
Profilen kan altid slettes igen. Vælger man at gøre det, mister man samtidig adgangen at se tidligere indsendte tips.
Sådan behandles dit tip
Når et tip indsendes, bliver det sendt videre til kommunens teamledere, som vurderer, hvordan og hvornår opgaven skal håndteres. Tips, der vedrører forhold med betydning for borgernes sikkerhed, bliver prioriteret højt og løst hurtigst muligt. Andre opgaver kan blive planlagt til den årstid, hvor arbejdet kan udføres mest effektivt.
For at sikre den bedst mulige sagsbehandling skal der ved hvert tip vedhæftes to billeder – gerne ét tæt på problemet og ét, der viser omgivelserne.
Hvad kan du fejlmelde?
Borgere kan indsende tips inden for blandt andet følgende områder:
• Affald – fx henkastet affald, manglende afhentning af storskrald eller defekte skraldespande på offentligt areal
• Beplantning – fx bjørneklo, manglende beskæring eller væltede træer
• Brønde, riste og grøfter – fx ødelagte brønddæksler eller defekte regnvandsriste
• Byrumsinventar – fx bænke, borde, cykelstativer og blomsterkummer
• Gravearbejder – fx manglende afspærring
• Legepladser – fx defekte legeredskaber, manglende faldunderlag eller affald og glasskår
• Rotter
• Skilte – fx ulæselige eller ødelagte skilte eller beplantning, der dækker for skilte
• Strand – fx problemer med badebroer, redningskranse, opskyllet tang eller døde dyr som sæl eller marsvin
• Trafiklys – fx defekte trafiklys
• Vejbelysning – fx defekte lamper, helleanlæg uden lys eller vejbelysning, der lyser i dagtimerne
• Veje, stier, fortove og parkeringspladser – fx huller, manglende afmærkning eller vand på kørebanen
Ved døde dyr på stranden lader kommunen så vidt muligt naturen gå sin gang, men følger situationen og griber ind, hvis det er nødvendigt.
Det kan du ikke anmelde i appen
Nogle henvendelser skal fortsat ske via andre kanaler:
• Døde dyr på kommunale veje
Her skal man kontakte Falck, som Køge Kommune har en aftale med.
• Manglende afhentning af dagrenovation
Dette skal meldes via Perfect Waste-appen eller på kommunens hjemmeside under Selvbetjening for affald.
Pressekontakt
Lene Møller Nielsen, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge Kommune, tlf: 24 52 92 82