Kommissorium for Grøn Trepart Køge Bugt
Kommissoriet for Grøn Trepart Køge Bugt beskriver opgaven og organiseringen for arbejdet.
1. Baggrund
I aftalen om implementering af et Grønt Danmark indgå et af Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre 18. november 2024 indgår, at vandoplandsstyregrupperne omdannes til lokale treparter med ændrede forventninger til arbejdsopgaver og sammensætning.
Dette indebærer, at udtagningsindsatsen falder under den lokale trepart, det vil sige kvælstof-vandområder, lavbundsprojekter, klima-lavbundsprojekter, minivådområder og skovrejsning. Kommunerne Albertslund, Brøndby, Dragør, Faxe, Glostrup, Greve, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Køge, Ringsted, Roskilde, Solrød, Stevns, Tårnby og Vallensbæk udgør kommunerne i oplandet til Køge Bugt.
I forbindelse med aftalen fra november 2024 anbefales desuden repræsentation af Naturstyrelsen samt en smal og ligelig repræsentation af landbrugsorganisationer og grønne organisationer. Dette kommissorium dækker den nye sammensætning og funktion af Lokal Trepart Køge Bugt.
2. Formål & opgaver
Formålet med Lokal Trepart Køge Bugt er at varetage udtagningsindsatsen for vandoplandet Køge Bugt jf. Aftale om Implementering af et Grønt Danmark pr. 18. november 2024. Den lokale trepart kan være med til at skabe grobund for et givtigt samarbejde pa tværs af kommunerne, Naturstyrelsen, landbruget og grønne organisationer for at nå de nationale mål om reduktion af kvælstofudvaskning og klimagasudledning.
Den lokale trepart skal udarbejde en omlægningsplan for hovedvandopland Køge Bugt, som skal principvedtages i de respektive byråd inden udgangen af 2025.
Omlægningsplanen skal vise vejen til målindfrielse af kvælstof- og lavbundsindsatsen. Omlægningsindsatsen omfatter udtagning af kulstofrige lavbundsjorder, vandområder, skovrejsning, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser, herunder at bidrage til bedre vilkår for natur og biodiversitet. Der skal så vidt muligt tænkes i synergier og multifunktionalitet i forbindelse med omlægningsindsatsen fx. ved at skovrejsning også kan bidrage til beskyttelse af grundvandet.
Omlægningsplanen kan bestå af realiserbare projekter i alle stadier, fra projekter pa skitseniveau til projekter, hvor der er givet tilsagn til gennemførelsen.
Omlægningsplanen skal desuden identificere arealer, der har potentiale til at bidrage til beskyttet natur, og også strengt beskyttet natur med henblik pa at opnå 20% beskyttet natur i Danmark. Regeringen vil i drøftelser om kommende lov om natur og biodiversitet i 2025 præsentere overvejelser om en definition for beskyttet natur og strengt beskyttet natur.
Omlægningsplanen er dynamisk, hvilket betyder, at den løbende skal ajourføres med status for projekterne og deres effekt, samt udpegning af yderligere arealomlægning, hvis projekter helt eller delvist bortfalder.
Parallelt med udarbejdelse af omlægningsplanen har alle kommuner ansvaret for fremdrift i at realisere projekter.
3. Medlemmer
Alle kommuner i oplandet til Køge Bugt er automatisk medlemmer af den lokale trepart. Hver kommune har én eller to politisk valgte repræsentanter.
Derudover indgår to repræsentanter udpeget af Landbrug og Fødevarer, to repræsentanter fra Danmarks Naturfredningsforening og en repræsentant fra Naturstyrelsen.
Som følge af prioriteringshensyn og et begrænset opland vil Ringsted og Roskilde Kommune ikke være aktive medlemmer, men vil holdes orienteret om arbejdet. Man kan ændre sin aktive/passive status efter behov.
Den lokale trepart vil sikre et tæt samarbejde med lokale udtagningskonsulenter gennem arbejdet i den/de tekniske grupper.
4. Beslutningskompetencen
Den lokale trepart skal drøfte, koordinere og tænke i helheder på tværs. Som udgangspunkt skal treparten opnå enighed, men det er ikke muligt at nedlægge veto.
Alle deltagere i den lokale trepart er forpligtet til at arbejde for at finde løsninger og sikre god dialog i treparten og i lokalsamfundet.
Den lokale trepart skal søge at nå til enighed, men beslutningskompetencen ligger hos byrådene, der i sidste ende godkender omlægningsplanerne inden for egen kommunegrænse.
5. Organisering
Lokal Trepart Køge Bugt
Treparten udarbejder omlægningsplanen og som styregruppe for arbejdet i Lokal Trepart Køge Bugt.
Embedsmandsgruppe
Gruppen består af embedsmænd pa ledelsesniveau fra de involverede parter, som forbereder og træffer beslutninger vedr. dagsordenen i trepartsmøderne, bemanding af teknikergruppe mv. Formandskabet varetages af Køge Kommunes lederrepræsentant. Naturstyrelsen, L&F samt DN inviteres med til møderne.
Teknikergruppe
Hver kommune udpeger deltagere, der sikrer kommunernes bidrag til omlægningsplanen og koordination med sekretariatet. Deltagerne samarbejder i en fælles kommunal teknisk koordineringsgruppe om arealprioritering og arealudpegninger, herunder projektkoordinering og implementering, der indstilles til den lokale trepart. Udtagningskonsulenterne og Naturstyrelsen deltager.
Formandskommunen har ansvar for at drive arbejdet i treparten, herunder at sikre den løbende fremdrift i trepartens arbejde.
Sekretariatskommunen understøtter arbejdet i den lokale trepart og varetager administrative opgaver som mødeindkaldelser og referater.
Køge Kommune er formands- og sekretariatskommune.
6. Møder
Møderne i den lokale trepart planlægges for et år ad gangen, med 3-4 møder om året, sandsynligvis lidt flere møder første år. Ekstra møder indkaldes som udgangspunkt med en måneds varsel. Sekretariatet sørger for indkaldelse, forberedelse af møder og udarbejdelse af referater. Deltagerne i den lokale trepart har ansvar for at videreformidle beslutninger i deres respektive baglande.
Alle beslutninger i den lokale trepart træffes ved konsensus. Ingen medlemmer har vetoret.
7. Økonomi
Der er tildelt midler til drift af sekretariatet og afholdelse af møder for minimum to år via FLI-puljen (BEK nr. 324 af 02/04/2024).
Lokal Trepart Køge Bugt kan drøfte og træffe beslutninger om økonomi, hvis der er behov for at kommunerne bidrager til dækning af udgifterne.
8. Revidering af kommissoriet
Kommissoriet kan revideres efter behov pa møde i Lokal Trepart Køge Bugt, hvis der er enighed om det.
9. Godkendelse
Godkendt af Lokal Trepart Køge Bugt den 28. marts 2025.