Skip til hoved indholdet
    Hjem Politik Byråd og udvalg Råd og nævn Høringssvar fra Seniorrådet i 2024

Høringssvar fra Seniorrådet i 2024

Seniorrådets høringssvar vedr. kravsspecifikation til tøjvask - 19. februar 2024

Udbuddet omfatter tøjvask til borgere i eget hjem med en løbetid på 6 år.

Der er aftale med 2 leverandører hvilket sikrer borgeren frit valg.

I forhold til tidligere er kravs-specifikationen tilpasset så vasketøj vaskes mikrobiologisk hvilket sikrer at antallet af mikroorganismer er dokumenteret inaktive ved decinfektion, som fjerner evt. smitteoverførsel.

Tekstiler er privat tøj, sengelinned, håndklæder, arbejdstøj og rengøringsstof.

Ligeledes er der fokus på bæredygtige grønne krav mht certificering af bl.a. Svanemærket.

Ydelsen omfatter jvf. kvalitetsstandarden

  • lån af vasketøjspose
  • afhentning af vasketøj på borgerens bopælsadresse
  • sortering, vask, tørring, sammenlægning og aflevering på adressen
  • kontrakten omfatter vask af 8-12 kg tøj hver 14. dag eller uge afhængig af visitationens afgørelsen
  • der er egenbetaling for hjælp til tøjvask på vaskeri jvf. kvalitetsstandarden.

Seniorråder godkender kravs specifikationen og bemærker det gode initiativ med mulighed fortilkøb og bæredygtighed.

Som i tidligere høringsvar vedr. tøjvask bemærker SR at 8-12 kg tøj kan være alt for lidt for mange borgere.
SR ønsker, at man tilgodeser den bedst mulige hygiejniske standard for borgerne mht forebyggelse af sygdom.

Der er en økonomiske gevinst ved god hygiejne, bl.a. forebyggelse af urinvejs- og lungeinfektioner som koster dyre indlæggelser.

SENIORRÅDET

Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandarder for træningsområdet 2024 - 18. december 2023

Genoptrænings- og vedligeholdelsestræning som tilbydes borgere med fysisk, social eller psykisk funktions nedsættelse i en kortre eller længere periode efter eks sygehusophold eller skade har det formål at hjælpe og støtte hverdagens gøremål mhp at borgeren bliver så selvhjulpen som muligt. Der kan søges elektronisk om hjælpen.
Ved en træningsplan efter sygehusophold får borgeren automatisk tilbud. Ved øvrige vedligehold- og genoptræning aktiviteter kontaktes velfærdsforvaltningen.
Egen læge eller pårørende kan søge for borgeren. Sagsbehandlingen afhænger af den konkrete situation i samarbejde med  borgeren. Borgeren modtager en skriftlig besked med mulighed for at klage.

Seniorrådets høringssvar for genoptræning- og vedligeholdelsestræning 2024.

Tilbuddet skal afhjælpe fysisk funktionsnedsættelse efter sygdomsforløb hvor behandlingen ikke sker under sygehusophold med det formål at bevare fysisk og psykiske færdigheder.
Indsatsen gives 1 gang om ugen, enten som holdtræning, hjemmetræning eller selvtræning.
Fys- og ergoterapeuter vurderer behovet og udarbejder en plan, evt. med velfærdstekniske løsninger.
Der tilbydes primært til ældre borgere, hvor det vurderes at der kan opnås en bedring med bevaring af færdigheder.
Indsatsen er midlertidig og varigheden er individuel.

Genoptræning efter sygehusophold.

Tilbudet er midlertidigt og gratis.
Skal afhjælpe og støtte til, at genvinde tabt funktionsevne. Omfatter genoptræning ud fra en individuel behovsvurdering og ydes 1 til flere gange om ugen som hold eller hjemmetræning. Omfatter fysisk og kognitive funktioner samt ADL aktiviteter. Iværksættes indenfor 7 dage.
Seniorrådet mener, det bør iværksættes inden for 5 dage pga borgernes forskellighed mht ressourcer.
Seniorrådet bifalder at tilbuddet er gratis men ønsker at egenbetaling til kørsel fjernes.
Det er glædeligt at det sikres, at der er faguddannet personale.
Seniorrådet bifalder at der som grundlag for tilbud tages afsæt i og dokumenteres ud fra 

  • egenomsorg
  • praktiske opgaver
  • mobilitet

og ikke mindst i det mentale funktion og samfundsliv samt at der er mulighed for at skifte leverandør og få tolkebistand.

Tilbuddene medvirker til at mindske ensomhed og tilgodeser borgerens medbestemmelse som vigtige parametre.
Øvrige tilbud leveres af Køge kommune.

SENIORRÅDET

Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandard for Hjælpemidler og Forbrugsgoder - 18. december 2023

Formålet er at hjælpe borgere med nedsat fysisk og psykisk funktion til at klare mest muligt selv.

Hjælpemidler kan omfatte høretekniske midler, engangs midler f. eks. stomiposer og insulinnåle, kørestole, rollator, el-køretøj.

Til boligændringer og køb af bil, skal der søges om bevilling. Der er mulighed får rentefrit lån, som tilbagebetales over 8 år.
Kropsbårne hjælpemidler er gratis bortset fra ortopædisk fodtøj.

Forbrugsgoder er hjælpemidler som kan købes i alm. handel hvor prisen ikke overstiger 500 kr.

Borgeren står selv for indkøb og reparationer.
Nogle bevillinger kræver lægedokumentation.

Seniorrådet finder, at udbuddet af hjælpemidler giver mulighed for dække de fleste behov.

Godt at der er mulighed for afprøvning af hjælpemidlet inden anskaffelse.
Ligeledes at der er klagemulighed og frit leverandør valg hos godkendte.

Der stilles rimelige krav til borgerne mht at vedligeholde hjælpemidlerne.

Seniorrådet går ind for at egenbetaling afskaffes.

Seniorrådet går ind for at man i videst mulig udstrækning bevilger hjælpemidler som er nødvendige for borgeren, uden egenbetaling.

SENIORRÅDET

Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandarder for ælre- og sundhedsområdet 2024 - 13. december 2023

Generel information om hjælp og støtte på ældre-og sundhedsområdet

I afsnittet formål et med hjælpen er indføjet, at borgeren skal gøre det borgeren kan selv, og at hjælpen kan leveres i form af støtte på virtuelle besøg. Borger skal endvidere indvillige i at blive prøvet mht. at hjælp er nødvendig. I kvalitetsstandarden er dette beskrevet, som det fremgår herunder:

”Et af de bærende principper på velfærdsområdet i Køge Kommune er, at det er bedst at kunne selv. Udgangspunktet for den kommunale hjælp og støtte er derfor – gennem træning, vejledning og med afsæt i dine egne ressourcer – at hjælpe dig til at klare så meget som muligt selv. Med hjælp til selvhjælp sætter Køge Kommune fokus på øget livskvalitet til den enkelte borger og sikrer samtidig ressourcer til de borgere, der ikke har eller får mulighed for at kunne klare sig selv."

Seniorrådet noterer sig, på trods af, at formuleringen ikke er ændret fra 2023 – 2024, at formuleringen kan tolkes, som at grunden til at hjælpen gives som hjælp til selvhjælp, er dels at fokusere på øget livskvalitet, men også på, at der på denne måde kan være hjælp nok til alle.
Seniorrådet finder det uhensigtsmæssigt med præcisering af, at borger med denne formulering kan opleve at bære et medansvar for, at der er hjælp nok til de svageste af kommunens borgere.
Seniorrådet foreslår derfor, at afsnittet fra (… med hjælp til selvhjælp til …… klare sig selv.) udgår. 

Seniorrådet opfatter, at retorikken i dette afsnit er ændret, så der stilles krav til borgeren på flere områder bl.a. på området, at hjælp kan foregå virtuelt (via skærm) I tidligere version var beskrevet at hjælpen evt. kunne foregå virtuelt. At evt. er fjernet opfatter seniorrådet som en skærpelse af muligheder for at takke nej til hjælp i form af virtuelle besøg. 

Seniorrådet finder, at det er en styrke, at kvalitetsstandarden beskriver, hvad den konkrete udmøntning af principperne om hjælp til selvhjælp medfører for borgeren beskrevet på følgende måde i standarden:

”Dette kan foregå fx ved deltagelse i et rehabiliteringsforløb, udlevering og træning i brug af hjælpemidler, ved inddragelse af teknologiske løsninger for at støtte dig eksempelvis på virtuelle besøg eller ved fysiske besøg med støtte fra en medarbejder. ”

Til afsnittet om generel information om hjælp og støtte kan seniorrådet gentage bemærkninger som fremgår af høringssvaret, der vedrører kvalitetsstandarder for 2023:

  1. Det må det nøje overvejes, hvilke borgere der tilbydes virtuel form for hjælp og nye teknologier. 
    Der er borgere, som ikke kan/vil kunne manøvrere tilstrækkeligt på det teknologiske område. 
    Derfor er det vigtigt, at der finder vejledning, undervisning og opfølgning sted, og at borgeren ikke overgår til virtuel hjælp og støtte, før det er tilstrækkeligt sikret, at borgeren kan mestre metoden 
    og drage nytte af den tænkte virtuelle hjælp på egen hånd.
    Seniorrådet kan desuden foreslå, at der oprettes kurser for borgere i, hvordan borger bedst muligt anvender de forskellige teknologiske løsninger.

  2. Det må sikres, at borgere som modtager hjælp på sygeplejeklinik tilbydes transport til og fra klinikken om nødvendigt.
    Vurdering af funktionsevne foregår ved hjælp af redskabet FÆLLES SPROG III. En metode, der er udviklet af kommunerne. I beskrivelsen af metoden lægges der op til, at vurderingen foregår på en 
    måde, så også borgerens egen vurdering af funktionsevnen indgår. 
    Seniorrådet kan som i 2022 og 2023 pege på, at det bør fremgå med hvilken vægt borgerens egen vurdering indgår i den samlede visitering af hjælpen, der bevilliges.

Hvilke krav stilles der til medarbejderne?

Det er rigtigt set, at medarbejdere, der arbejder i skærmede plejeboliger, behøver særlige kvalifikationer i forhold til borgere med særlige kognitive problemstillinger.
Det er som påpeget i høringssvaret i 2022 og 2023 ønskeligt, at der også her beskrives hvilke særlige kompetencer, der tænkes på.

Der gøres meget ud af at beskrive det faglige kompetenceniveau, som medarbejderne skal have for at kunne løse opgaverne som kvalitetsstandarderne beskriver, hvilket er rigtig godt.
Det kunne være ønskeligt med en evaluering af, hvor det faglige kompetenceniveau ligger set i lyset af manglen på netop de rette faglige kompetencer.

Vedr. Kvalitetsstandarder og det generelle omkring afgørelser 

Seniorrådet peger på i lighed med høringssvaret i 2023 at kvalitetsstandarden, som beskriver det kommunale serviceniveau, og dermed er grundlaget for afgørelsen altid bør medsendes i skriftlig 
form som bilag til afgørelsen.

Kvalitetsstandard for personlig hjælp og pleje

I lighed med høringssvaret 2023 opfatter seniorrådet ydelserne, der er beskrevet under denne standard som dækkende, og hæfter sig især ved den mulighed, der er for individuel tilpasning, 
hvis der er ekstraordinært behov for hjælp til f.eks. bad. 

Seniorrådet noterer sig, at det nu fremgår af ny specifik kvalitetsstandard, der vedrører pasningsorlov, altså hvilke retningslinjer der er, når borger ønsker at udpege en person, der yder hjælpen. Det finder seniorrådet rigtig godt og absolut relevant.

Kvalitetsstandard for hjælp til ernæring og tilberedning/anretning af mad

Seniorrådet har ingen bemærkninger til kvalitetsstandarden, som findes dækkende for området der beskrives.

Kvalitetsstandard for praktisk hjælp - rengøring

Seniorrådet finder, som det er beskrevet i høringssvaret 2023, at det er mere konkret at skrive at hjælpen til rengøring gives hver 14. dag end som det står i standarden 25 gange om året. 
Det er fortsat ønskeligt, at det præciseres hvor ofte, der kan gives hjælp til hovedrengøring om året. 

Seniorrådet finder desuden som anført i 2023, at det er godt og præcist beskrevet hvilke former for rengøring, der er indeholdt i hovedrengøring.

Seniorrådet bemærker, at såfremt rengøringsopgaven kan varetages af borger med hjælp fra teknologi og ergonomiske rengøringshjælpemidler er det forventet, at borger selv klarer rengøringen. Udgiften til almindelige hjælpemidler som f.eks. vaskemaskine, opvaskemaskine, robotstøvsugere og ergonomiske rengøringshjælpemidler afholdes af borger selv. Hermed pålægges borgeren en betragtelig udgift, som ikke alle vil have råd til.

Seniorrådet mener ikke, at økonomi må og skal være afgørende for, om en borger får den hjælp, som pågældende er berettiget til. 
Ændringen vil reelt betyde, at borgere, der ikke har økonomi til indkøb af dyre teknologiske hjælpemidler, risikerer ikke at få den hjælp, som de rent faktisk ud fra kommunens egen helbredsmæssige vurdering er berettiget til.

Seniorrådet foreslår derfor, at der gives mulighed for, at der kan bevilges personligt tillæg til hel eller delvis betaling af det tekniske hjælpemiddel.

Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – tøjvask

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.

Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – madservice

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden udover samme bemærkning som i 2022 og 2023.
Der bør fremgå, at nogle borgere ikke selv er i stand til at framelde- og få genoptaget levering af mad i tilfælde af indlæggelse etc., herunder hvem der så gør det.

Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – indkøb

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.

Kvalitetsstandard for daghjem, aflastning, rulleplads og andre ophold på midlertidige døgnpladser m.v.

Seniorrådet finder det hensigtsmæssigt at samskrive standarderne og bruge betegnelsen kvalitetsstandard for daghjem, aflastning, rulleplads og andre midlertidige døgnpladser.
Seniorrådet er enig i formuleringen af standarden, men henleder som i 2023 desuden opmærksomheden på, at antallet af pladser skal afspejle behovet for pladser, såvel når det gælder daghjemspladser som døgnaflastningspladser, og at bevilling af rullende aflastning bør være fleksibel, så der i perioder kan tilbydes aflastning hyppigere end hver 6. uge.

Seniorrådet gør som i 2023 desuden opmærksom på, at antallet af midlertidige aflastningspladser til døgnrehabilitering skal modsvare behovet for netop disse pladser. Det er især vigtigt, fordi der i den indledende tekst til kataloget med kvalitetsstandarder forventes, at borgerne gør mere selv. Hvis den forventning skal indfries, er det nødvendigt med tilstrækkelige ressourcer sat af til dels vedligeholdelsestræning, og dels døgnrehabilitering.

Kvalitetsstandard for centerboliger

Seniorrådet finder, at den ændrede og mere strukturerede beskrivelse af, hvad standarden omhandler rigtig god.
Seniorrådet er af den opfattelse, at formuleringen: ”Hvad omfatter en centerbolig” med fordel kunne udskiftes med hvad er en centerbolig.

Seniorrådet er som i 2023 enig i ordlyden under hvad omfatter hjælpen i centerboligen med undtagelse af, at hjælpen tilpasses dit behov ”over tid”. Seniorrådet foreslår at ”over tid” erstattes med, at hjælpen løbende vurderes og justeres i forhold til dit aktuelle behov.

Seniorrådet ønsker som i 2023 at gøre opmærksom på under mulighed for klippekort, at det er betænkeligt, at tildeling af tid på klippekortsordningen er halveret. Igen stemmer dette ikke godt overens med en overordnet tilgang, hvor borger skal klare mere selv. Klippekortsordningen blev indført med det formål at styrke individuelle aktiviteter og forebygge ensomhed.

Kvalitetsstandard for plejeboliger

Seniorrådet finder, at den ændrede og mere strukturerede beskrivelse af, hvad standarden omhandler rigtig god.

Seniorrådet er af den opfattelse, at formuleringen: ”Hvad omfatter en plejebolig” med fordel kunne udskiftes med "Hvad er en plejebolig?"

Seniorrådet er enig i ordlyden under hvad omfatter hjælpen i plejeboligen med undtagelse af, at hjælpen tilpasses dit behov ”over tid”. Seniorrådet foreslår at ”over tid” erstattes med, at hjælpen løbende vurderes og justeres i forhold til dit aktuelle behov.

Seniorrådet ønsker som i 2023 at gøre opmærksom på under mulighed for klippekort, at det er betænkeligt, at tildeling af tid på klippekortsordningen er halveret. Igen stemmer dette ikke godt overens med en overordnet tilgang, hvor borger skal klare mest muligt selv. Klippekortsordningen blev indført med det formål at styrke individuelle aktiviteter og forebygge ensomhed. 

Seniorrådet undrer sig som i 2023 over formuleringen:” Er du bevilliget en skærmet plejebolig, og ønsker du at fastholde ventelistegaranti, kan det blive nødvendigt at tilbyde en almindelig plejebolig for at overholde plejeboliggarantien”.

Seniorrådet opfatter, at der er behov for specialplads, og påpeger, at det må beskrives nærmere hvilken omsorg og pleje udover det i standarden beskrevne, der i så fald tilbydes i venteperioden i almindelig plejebolig.

Seniorrådet mener desuden, at der bør gives en garanti for, at pladsen på ventelisten til specialplads fastholdes selvom der midlertidigt tilbydes alternativ løsning for bolig.

Kvalitetsstandard for nødkald og nøglecylinder

Seniorrådet er ikke enig i den foreslåede tilføjelse, om at forudsætning for nødkald er et behov for hjælp 2-3 ugentligt. Det afgørende må være den konkrete helbredsmæssige vurdering af, om borgeren har et ikke planlagt behov for uopsættelig akut hjælp. Det er selvsagt ikke muligt at forudsige hvornår, og hvor tit dette behov vil opstå.”

Kvalitetsstandard for ældre- og handicapvenlige boliger

Seniorrådet er enig i ordlyden, men som i høringssvaret 2023 mener vi, at ordet konstant udskiftes med altid: ”Du færdes konstant (altid) med – konstant kan med fordel erstattes med altid --- og derfor kan du ikke færdes i en almindelig indrettet bolig”.

Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg

Seniorrådet udtrykker som i 2023 atter sin bekymring i forhold til at 70 – og 75 årige borgere, der bor alene, i modsætning til tidligere, får tilbudt at deltage i et fællesarrangement i stedet for et individuelt besøg. Der kan være en risiko for, at de borgere, som har det største behov ikke tager imod tilbud om fællesarrangement, fordi de ikke kan overskue at deltage.

Seniorrådet peger som i 2023 på det hensigtsmæssige i at overvåge hvor mange af de 70 – og 75 årige borgere, der bor alene, og som er inviteret til fællesarrangement, der rent faktisk møder op. En registrering kan give et billede af, om målgruppen nås på denne måde. Tallet kan sammenlignes med, hvor mange fra denne målgruppe, der tidligere år har takket ja til det individuelle forebyggende hjemmebesøg.

Kvalitetsstandard for omsorgstandpleje

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.

Kvalitetsstandard for handicapkørsel

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.

Kvalitetsstandard for pasningsorlov (ny)

Seniorrådet har følgende bemærkninger til standarden.

Seniorrådet hilser det velkomment, at ansøgning om pasningsorlov som en mulighed nu fremgår tydeligt af denne kvalitetsstandard.

Standarden beskriver, at en person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe en nærtstående med behov for hjælp til personlige og praktiske opgaver i hjemmet kan ansættes af Køge Kommune. 
Standarden beskriver ligeledes hvordan borger skal forholde sig, og hvilke betingelser, der skal være opfyldt for at benytte muligheden.

Seniorrådet finder det vigtigt, at det er beskrevet, at det er afgørende, at der er enighed mellem parterne (den der modtager hjælpen, og den der giver hjælpen) om etablering af pasningsforholdet, og at kommunen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, som taler imod, at den pågældende person passer den nærtstående.

Seniorrådet finder, at netop denne vurdering er med til at sikre borger kvalitet i aftalen om hjælpen i hjemmet.

Seniorrådet har desuden følgende forslag til ændringer i formuleringen af kvalitetsstandarden:

"Pasningsorloven er en ansættelse, som skal stå i stedet for den løn, som man normalt får." Erstattes med: ”Ansættelse til pasningsorlov skal ses som hel eller delvis kompensation for den løn man normalt ville få på arbejdsmarkedet."

Kvalitetsstandard for plejeorlov (ny)

Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.

Seniorrådet hilser det velkomment, at retten til plejeorlov nu fremgår tydeligt af denne kvalitetsstandard, så borgere gives bedre mulighed, for at benytte denne ret.

 

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Rådhusets åbnings- og telefontider

Nyttige genveje