Høringssvar fra Seniorrådet i 2025
Seniorrådets høringssvar vedr. budget 2026-2029 - 7. september 2025
På budgetdialogmødet mellem Ældre- og Sundhedsudvalget og rådene den 27. august 2025 blev det oplyst, at budgetforslaget hænger sammen, og at der således ikke som udgangspunkt er et sparekatalog for 2026.
Seniorrådet finder det selvfølgeligt positivt, at der ikke – modsat de foregående år – lægges op til besparelser på ældre- og sundhedsområdet. Der lægges dog modsat heller ikke op til tilførsel af midler, selvom der i økonomiaftalen mellem regeringen og KL er afsat flere midler til velfærd og kvalitet i ældreplejen.
Seniorrådet har bemærket, at der ikke i budgettet er afsat flere midler til praktisk hjælp/robotstøvsugere i relation til ældreloven. Fra politisk side blev der ellers givet udtryk for en erkendelse af, at den nye visitationspraksis, hvor et stort antal borgere har fået frataget manuel rengøring og i stedet henvist til selv at købe en robotstøvsuger, havde været for voldsom. Derfor var meldingen, at politikerne ville tage sagen op i forhold til budget 2026 med henblik på evt. tilbagerulning/justeringer. Seniorrådet ser derfor frem til at høre, om resultatet af denne drøftelse giver anledning til at ændre nuværende praksis.
Afslutningsvis skal nævnes, at det bekymrer Seniorrådet, at der allerede nu udmeldes besparelser på 65 mil. i 2027 stigende til 100 mil. i 2028. For ældre- og sundhedsudvalgets område svarer det til 12,3 mil. i 2027 og 18,9 mil i 2028. Så selvom der i 2026 ikke lægges op til besparelser, er det nok mere et udtryk for, at der skubbes et merforbrug til de kommende år, fremfor et budget 2026 der hænger sammen.
Seniorrådet den 7. september 2025.
Seniorrådets høringssvar vedr. Fælleskommunale indkøbsaftaler - 24. juni 2025
Seniorrådet har mulighed for at afgive høringssvar til de Fælles Kommunale indkøbsaftaler.
Seniorrådet afstår fra at komme med høringssvar vedr.
- Bleer på bevilling. Omfattet af servicelovens paragraf 112.
- Udbud af genbrugshjælpemidler 50.99
Da seniorrådet har tillid til, at de kravsspecifikationer, der er opstillet og behandlet af de relevante fagområder, med deres specialiserede og praktiske fagkompetencer er tilstrækkelige til, at vi konkret kan melde tilbage, at vi ikke finder behov for at fremkomme med yderligere i form af høring.
Køge Seniorråd den 24. juni 2025
Seniorrådets høringssvar vedr. Køge Kommunes mad- og måltidsstrategi - 14. april 2025
Seniorrådet er tilfreds med henvisningerne til anbefalinger for ældre jf. Den Nationale Kosthåndbog, der bygger på Anbefalinger for den danske institutionskost.
Seniorrådet kan tilslutte sig de overordnede linjer i strategien.
Mad – og måltidsstrategien beskriver opfølgning på alle vigtige veldokumenterede resultater af de senere års forskning og udvikling på området kost til ældre.
Især finder seniorrådet det vigtigt, at der tages udgangspunkt i værdighedspolitikkens område, der beskriver mad og måltider.
Der bliver således en rød tråd mellem politik og politikkens udmøntning i praksis, hvilket seniorrådet finder er formålet med en politik.
Fra værdighedspolitikken:
”God mad og rigtig ernæring betyder meget for ældres livsglæde. Det er vigtigt, at maden både er veltilberedt, sund og velsmagende. Maden skal have en høj kvalitet og bidrager til både sundhed og trivsel, og til at ældre finder glæde ved måltiderne.” I Køge Kommune arbejder vi med mad og ernæring ved at:
- Fokusere på fællesskabet om maden på plejehjemmene.
- Prioritere at der kan færdigtilberedes mad i ældreplejen.
- Tage højde for borgernes forskellige ønsker.
- Sikre et godt og varieret udbud af mad.
- Samarbejde med borgerne om hvordan måltiderne kan blive en bedre oplevelse.
- Sikre at personalet har faglig viden om ældres sundhed og ernæring.
- Sikre at kosten passer til den enkelte borgers behov.”
I værdighedspolitikken er der fokus på, at kost ikke bare er mad, der serveres, men at det sociale omkring måltidet spiller en stor rolle for den ældres velvære og dermed lyst til at spise.
At duften af mad har betydning for appetitten, fordi dannelsen af de enzymer, der skal hjælpe med nedbrydning af maden i kroppen, går i gang så snart duften af mad registreres. Det er derfor vigtigt, at maden færdigtilberedes i de lokale køkkener på plejehjemmene eller i ovn eller mikroovn hos den hjemmeboende ældre.
Som for alle andre mennesker er det vigtigt at blive tilbudt en kost, som vi kan lide, og sætter pris på, og som tager udgangspunkt i de præferencer, vi har haft tidligere i livet. Det kan være svært, når den ældre bor på plejehjem, fordi mange forskellige ønsker og behov skal forenes i et måltid.
Der skal være noget at vælge imellem, hvilket er med til at sikre, at den enkelte ældre borger får tilbudt en kost der indeholder det, der giver mening for vedkommende.
Samarbejde med den ældre ,omkring hvordan måltidet kan blive en bedre oplevelse, er vigtig. I Køge kommune er etableret centrale kostråd på områderne hjemmeboende borgere, der modtager den varme mad, og ligeledes for borgere, der bor på plejehjem. I kostrådene er der repræsentanter for de to målgrupper.
Seniorrådet har fornøjelsen af, at være repræsenteret i disse kostråd, hvor også leverandører og kostfaglige medarbejdere har en plads.
Indtrykket fra møderne er, at der er plads til forbedringer på nogle områder, og at mad og måltider fylder meget i borgernes hverdag, uanset i hvilke omgivelser man er modtager af maden.
Et tilbagevendende problem er den måde, den varme mad tilberedes- og serveres på især på plejehjemmene.
Det opleves ofte, at maden er tilberedt af forskelligt plejepersonale og indimellem af vikarer, eller af medarbejdere, der ikke har den danske madkultur under huden. og som ikke er tilstrækkeligt oplært i, hvordan maden færdigtilberedes.
Det er ligeledes et problem for borgerne at blive inddraget i tilstrækkeligt omfang omkring, hvilken mad, der bestilles hjem fra leverandøren. Det er således ofte medarbejderne, der bestiller maden hjem på beboernes vegne.
Det er vigtigt, at medarbejderne i hjemmeplejen og på plejehjemmene har de rette faglige kompetencer på området. Det må derfor sikres, at der kontinuerligt sker oplæring , så alle medarbejdere har indsigt i, hvordan den rigtige ernæring til den individuelle ældre skal være for at sikre en fuldgyldig kost.
Seniorrådet finder, at der kan være langt fra den flot formulerede kost-og måltidsstrategi, der bliver gældende i Køge Kommune, til at alle de flotte intentioner lever i praksis.
Seniorrådet hæfter sig ved:
- Det er nøje beskrevet i strategien, hvordan underernæring forebygges, og hvordan der observeres og handles, hvis der er mistanke om underernæring.
- Der er ansat kostfaglige medarbejdere, der er overordnede ansvarlige for, at strategien når praksis.
- Der er kontakt til brugergruppen gennem brugerråd, hvor der gennemføres faste møder, som ledes på en respektfuld måde.
- Der er kontakt til leverandører, som deltager i brugerrådenes faste møder, og derved i øjenhøjde konfronteres, med brugernes ønsker og behov.
- Der skrives referat af møderne i kostrådene.
Seniorrådet hæfter sig også ved
- Der er plads til forbedringer på
området for håndtering af den varme mad om aftenen, især på plejehjemmene, hvor
maden færdigtilberedes af forskelligt plejepersonale.
Seniorrådet foreslår, at der ansættes fast personale på plejehjemmene et par timer hver aften til at varetage denne funktion, så værdighedspolitikken kommer til at leve i praksis også på dette område. - Der er plads til forbedringer på
området for brugernes indflydelse på, hvilke retter der serveres som aftensmad
på plejehjemmene.
Seniorrådet foreslår, at der afholdes beboermøder eller nedsættes et kostudvalg i de enkelte afdelinger på plejehjemmene, hvor netop dette område er fast dagsordenspunkt, og hvor ønsker til bestilling af den varme mad, kan komme frem. - Slutteligt vil seniorrådet gøre opmærksom på nødvendigheden af, at de tilstrækkelige og rigtige faglige kompetencer er tilstede på plejehjemmene og i hjemmeplejen i et omfang, så borgere, der har brug for hjælp til at indtage maden, får den tid til at indtage måltidet, der er nødvendig for at blive mæt og rigtigt ernæret.
Venlig hilsen
Seniorrådet i Køge Kommune
Seniorrådets høringssvar vedr. praktisk hjælp og robotstøvsugere - 14. april 2025
Seniorrådets høringssvar, der vedrører praktisk hjælp og robotstøvsugere i henhold til ældreloven, som træder i kraft den 1.7.2025.
Seniorrådet er af den opfattelse, at hele grundlaget for revisitering i henhold til Marselisborggruppens rapport, har konsekvenser for de ældre i Køge Kommune, og kan ses som en ikke udmeldt besparelse på Ældre- og sundhedsudvalgets budget. Seniorrådet kan derfor ikke tilslutte sig at Køge Kommune fortsætter den nuværende praksis for borgere omfattet af ældreloven efter den fremtidige ældrelov efter den 1. juli 2025.
Ældre-og sundhedsudvalget skal på deres kommende møde tage stilling til:
- Fastholdelse af nuværende serviceniveau.
- Udlån af robotteknologi, til ældre, der efter ældreloven bevilliges hjælp.
- Tilskud til anskaffelse af robotteknologi, til ældre, der efter ældreloven bevilliges hjælp.
- Støvsugning og gulvvask ved personale
Seniorrådet minder Ældre-og Sundhedsudvalget om intensionerne i den nye ældrelov, hvor det præciseres, at den ældre skal have indflydelse og medbestemmelse på tilrettelæggelsen af hjælpen. Det betyder bl.a., at udbredelsen af velfærdsteknologi skal ske i en dialog, og med udgangspunkt i borgernes ønsker og behov, og ikke som Køge kommune praktiserer det, hvor løsningerne tvinges igennem, uden borgeren har mulighed for at sige nej.
Seniorrådet henviser desuden til Køge Kommunes værdighedspolitik:
”Hvad er livskvalitet i ældreplejen?
Livskvalitet handler om, at den enkelte borger har mest mulig indflydelse på egen hverdag og på de beslutninger, der har betydning for ens liv og velbefindende.
Vi lytter til og imødekommer på det behov, borgerne har for hjælp og støtte. Hjælpen er professionel og understøtter den ældre i at forblive myndig og selvhjulpen.”
”Hvad er selvbestemmelse i ældreplejen?
Uanset alder har vi forskellige behov, mål og interesser. Vi tror på, at de fleste mennesker ønsker et liv, hvor de er uafhængige af hjælp og støtte.
Hjælpen til ældre skal passe til den enkelte og give mulighed for individuelle løsninger. Vi arbejder for, at ældre er med i de beslutninger, der handler om dem selv. Vi ønsker at bidrage til, at ældre kan klare flest mulig af hverdagens gøremål selv.”
Seniorrådet finder, at den røde tråd til værdighedspolitikken kun er tilstede i formuleringerne.
- At den meget strenge visitation til fysisk hjælp til rengøring erstattes med en mere human, retfærdig og gennemsigtig form for visitation med nedskrevne og tilgængelige klare kriterier for, hvornår der kan gives afslag på fysisk hjemmehjælp.
Seniorrådet anbefaler, at der i den individuelle faglige vurdering indgår en test af borgerens funktionsnedsættelse før der kan foretages en retvisende korrekt vurdering om, at erstatte en manuel rengøring med en robot støvsugning og gulvvask.
Der bør være klare oplysninger om borgerens fysiske begrænsninger, som synsnedsættelse, bevægelsesindskrænkninger, svimmelhed og balanceproblemer, desuden om borger bruger kørestol eller rollator i dagligdagen, osv. - At såfremt der visiteres til anskaffelse af robotteknologi til støvsugning og gulvvask efter ældreloven, så dækkes udgiften af Køge Kommune.
- At der generelt er større overensstemmelse, mellem det værdighedspolitikken beskriver, er værdig ældrepleje og udmøntningen af politikken i praksis.
- Ligger i budgetforhandlingerne.
Venlig hilsen
Seniorrådet i Køge Kommune
Seniorrådets høringssvar vedr. praktisk hjælp og robotstøvsugere i henhold til ældreloven - 17. marts 2025
Citat:
”I den nye ældrelov, som træder i kraft pr. 1. juli 2025, er der nye og andre regler, end hvad der har været gældende og fortsat gælder, for de borgere, der er omfattet af serviceloven. I ældreloven er en robotstøvsuger ikke længere at betragte som sædvanligt indbo, da der er lovgivet helt specifikt herom. Det fremgår nu af ældreloven (jf. Køge kommune og KL’s fortolkning), at hvis en robotstøvsuger skal erstatte den manuelle rengøring ved personale, skal kommunen udlåne en robotstøvsuger eller yde et tilskud til indkøb. Det betyder, at der fortsat skal foretages en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt borger er i stand til at varetage støvsugning og gulvvask ved hjælp af en teknologi. De borgere, som ikke er i stand til dette, vil derved være berettiget til hjælp til støvsugning og gulvvask visiteret af Køge Kommune.”
Indledningsvist skal seniorrådet ikke undlade at henvise til det indsendte høringssvar i forhold til praktisk hjælp, som er indsendt i forbindelse med kommunens kvalitetsstandarder, der gælder for 2025.
Her gør vi opmærksom på vores bekymring omkring den stramme visitation, som sker efter ”individuel og personlig vurdering” af, om borger er i stand til at rengøre sit hjem i nødvendigt og tilstrækkeligt omfang ved hjælp af robotteknologi.
Seniorrådet har som skrevet kendskab til mange svage ældre borgere, som bliver ladt i stikken efter revisitation, hvor den fysiske hjemmehjælp er frataget dem.
Denne situation ændrer økonomisk hjælp til anskaffelsen ikke på.
Hertil kommer den nye ældrelov, hvor det præciseres at den ældre skal have indflydelse og medbestemmelse på tilrettelæggelsen af hjælpen. Det betyder bl.a. at udbredelsen af velfærdsteknologi skal ske i en dialog og med udgangspunkt i borgernes ønsker og behov, og ikke som Køge kommune praktiserer det, hvor løsningerne tvinges igennem uden borgeren har mulighed for at sige nej.
Dette høringssvar omhandler økonomisk hjælp til anskaffelse af robotteknologi, til borgere der er fyldt 67 år, som ældreloven foreskriver, skal gives i form af tilskud til anskaffelsen eller skal gives i form af udlån af teknologien til den enkelte borger.
I forhold til de 3 opstillede muligheder indstiller forvaltningen at der gives tilskud til anskaffelse i modsætning til at udlåne teknologien til borgeren med pligt til at vedligeholde og udskifte teknologien.
Seniorrådet gør opmærksom på, at såfremt der gives tilskud i modsætning til at udlåne og vedligeholde, kan der være tale om en økonomisk forskel for borgeren.
Hvis kommunen udlåner og vedligeholder, må det forudsættes, at kommunen betaler fuldt ud for anskaffelse af teknologien, så den kan udlånes fra depot til borger, og repareres uden udgift for borger.
Hvis der gives kommunalt tilskud til anskaffelsen, kan der være tale om, at borger selv fortsat skal betale en del af udgiften, der vedrører anskaffelsen.
Seniorrådet ser ikke denne eventuelle økonomiske forskel for borgeren klart formuleret i forvaltningens sagsfremstilling. Derfor ønsker seniorrådet det klargjort, hvad den økonomiske konsekvens er for borgeren, såfremt tilskudsmodellen besluttes.
Altså hvad er økonomien for borgeren, når kommunen yder tilskud til robotteknologi.
Seniorrådet indstiller, at den fulde udgift i forbindelse med anskaffelse af robotteknologi til støvsugning og gulvvask betales af Køge Kommune.
Venlig hilsen
Seniorrådet i Køge Kommune