Hjem Borger Hjælp og støtte Kvalitetsstandarder og tilsyn Kvalitetsstandard for praktisk hjælp - madservice

Kvalitetsstandard for praktisk hjælp - madservice

Godkendt af Ældre- og Sundhedsudvalget den 12. marts 2024

Lovgrundlag

Serviceloven § 83

Hvad er formålet med indsatsen?

Indsatsen skal hjælpe og støtte dig til at opretholde en sund, ernæringsrigtig og varieret kost.

Hvad omfatter indsatsen?

Du kan få hjælp og støtte til levering af kølemad.

For hovedretterne gælder det, at:

• Du har mindst fire valgmuligheder, hvoraf den ene menu er uden svinekød
  • Du kan vælge mellem en normal og stor portion
  • Du kan tilvælge en biret. Her er der mindst to valgmuligheder. Bestilling af biret forudsætter at du også bestiller en eller flere hovedretter.
  • Du kan få serveret specielle menuer ved højtider og særlige lejligheder.

Derudover kan du tilkøbe følgende indsatser:

• Surt og råkost
  • Mad og gæster.

Du kan modtage alle former for kost, herunder også modificeret og ernæringsberiget kost. Dette afhænger af dit behov.

Hvem kan modtage indsatsen?

Du kan få leveret kølemad, hvis du er pensionsberettiget og vurderer, at du har brug for levering af kølemad for at sikre din ernæring.

Hvor længe kan du få indsatsen?

Du kan få leveret kølemad, så længe du ønsker det.

Iværksættelse og afmelding af indsatsen

Din madlevering kan iværksættes indenfor 3 hverdage efter bevilling.

Leverandøren sørger for at informere dig om tidspunkter for levering af maden.

Maden leveres 2 gange om ugen på hverdage på et aftalt tidspunkt fra klokken 8-17.

Efter aftale kan chaufføren selv låse sig ind i din bolig og sætte maden i dit køleskab.

Ved behov for aflysning af indsatsen, skal dette ske til leverandøren senest dagen før kl. 12. Ved akut indlæggelse og lignende kan aflysning dog ske samme dag.

Du skal være opmærksom på, at du selv skal oplyse leverandøren herom, ligesom du selv skal kontakte leverandøren, når du – f.eks. efter indlæggelse på sygehus - ønsker at få leveret mad igen.

Ved behov for afmelding af indsatsen skal du kontakte Ældre- og Sundhedsafdelingen. Du skal være opmærksom på, at der er 14 dages opsigelsesvarsel.

Hvad indgår ikke i indsatsen?

Hvem leverer indsatsen?

Maden leveres af private leverandører, som Køge Kommune har indgået aftaler med.

Er der egenbetaling?

Der er egenbetaling på madservice. Du kan finde en oversigt over takster og priser på koege.dk